Royal Unibrews køb af den franske lemonade virksomhed Etablissements Geyer Fréres er nu gennemført

July 12, 2018 at 9:17 AM CEST

SELSKABSMEDDELELSE NR. 44/2018 – 12. JULI 2018

Royal Unibrew A/S har i dag realiseret købet af 100% af Etablissements Geyer Fréres, der ejer mærkerne LORINA craft lemonade, PureThé og InFreshhh med fokus på økologiske, lokale produkter. Købsprisen er baseret på Enterprise Value og udgør DKK 660 mio., der finansieres via bankgæld. Købet af Etablissements Geyer Fréres vil give Royal Unibrew øget adgang til det franske marked for læskedrikke og styrke eksportporteføljen yderligere. Etablissements Geyer Fréres har ca. 100 fastansatte medarbejdere og produktionsanlæg i Munster i det nordøstlige Frankrig samt en væsentlig tilstedeværelse i detailhandlen i Frankrig og USA.

Købet er i tråd med Royal Unibrews strategi om at være en fokuseret og stærk regional drikkevarevirksomhed med markedsledende positioner inden for drikkevarer i Norden og Baltikum suppleret af stærke niche-positioner på udvalgte markeder og de internationale markeder for maltdrikke.

• Købet vil etablere en niche-platform i Frankrig i lighed med vores italienske forretning
  • Fokus på Americas som vækstregion via eksport styrkes
  • Etablering af en unik platform for yderligere vækst af Royal Unibrew’s eksportportefølje
  • Købet forventes at styrke Royal Unibrews indtjening pr. aktie (EPS) i løbet af 2020
  • Købsprisen baseret på Enterprise Value på DKK 660 mio. finansieres ved bankgæld

Etablissements Geyer Fréres er markedsledende i kategorien lemonade i Off-Trade i Frankrig med en markedsandel på ca. 33%, mens tilstedeværelsen i On-Trade og Convenience er begrænset. Selskabet eksporterer til ca. 40 lande i mindre skala, mens eksporten til USA er en væsentlig del af forretningen. Samlet set udgør eksport ca. 40% af omsætningen. Omsætningen udgjorde i 2017 DKK 290 mio. og salgsvolumen udgjorde 360.000 HL, mens ind­tje­nings­marginer var på niveau med Royal Unibrew i 2017.

Købsprisen udgør DKK 660 mio. baseret på gældfri basis. Værdiansættelsen af Etablissements Geyer Fréres er baseret på de multipler, som gælder for nationale drikkevarepositioner.

Forventningerne til årets resultat 2018 opjusteres marginalt som følge af købet og efter reduktion af trans­ak­tions­om­kost­nin­ger:

FORVENTNINGER 2018

Nettoomsætning: DKK 6.900-7.100 mio. (tidligere: DKK 6.800-7.000 mio.)
EBITDA: DKK 1.560-1.635 mio. (tidligere: DKK 1.550-1.625 mio.)
EBIT: DKK 1.200-1.275 mio. (tidligere: DKK 1.190-1.265 mio.)

Øvrige forudsætninger beskrevet i Årsrapporten 2017, jf. meddelelse nr. 14 af 6. marts 2018 og opdateret jf. med­de­lel­se nr. 38 af 21. juni 2018 forventes uændrede.

Yderligere oplysninger vedr. denne meddelelse:
CEO Hans Savonije, tlf. (+45) 22 20 80 17
CFO Lars Jensen, tlf. (+45) 29 23 00 44

Royal Unibrew er en ledende regional drikkevarevirksomhed på en række markeder – primært i Nordeuropa, Italien samt på de internationale markeder for maltdrikke.
Vi producerer, markedsfører, sælger og distribuerer kvalitetsdrikkevarer, og vi har fokus på brandede produkter inden for øl, malt- og læskedrikke samt cider og long drinks.
Vores hovedmarkeder er Danmark, Finland, Italien og Tyskland samt Letland, Litauen og Estland. Hertil kommer de internationale markeder, der omfatter en række etablerede markeder i Americas-regionen og større byer i Europa og Nordamerika samt emerging markets i eksempelvis Afrika.
På alle vores multi-beverage markeder tilbyder vi kunderne stærke og lokalt forankrede brands. Baseret på løbende udvikling og innovation er det vores mål at imødekomme kundernes efterspørgsel efter kvalitetsdrikkevarer.
Udover vores egne brands udbyder vi licensbaserede internationale brands fra PepsiCo og Heineken-koncernen.

Meddelelsen er udarbejdet på dansk og engelsk. I tvivlstilfælde er den danske udgave gældende.