Opjustering af forventningerne til årets resultat

June 21, 2018 at 8:00 AM CEST

SELSKABSMEDDELELSE NR. 38/2018 — 21. JUNI 2018

Forventningerne til årets resultat opjusteres som følge af ekstraordinært godt vejr i forsommeren i Nordeuropa samt en hurtigere eksekvering af integrationen af Terme di Crodo end forventet.

De øvrige forudsætninger beskrevet i Årsrapporten 2017, jf. meddelelse nr. 14 af 6. marts 2018, forventes uændrede.
Forventningerne til EBIT-marginen på mellemlang sigt på omkring 17 % forventes opnået i 2018 på grund af positiv vejreffekt, der ikke anses for normal.

FORVENTNINGER

Nettoomsætning: DKK 6.800-7.000 mio. (tidligere: DKK 6.650-6.900 mio.)
EBITDA: DKK 1.550-1.625 mio. (tidligere: DKK 1.450-1.550 mio.)
EBIT: DKK 1.190-1.265 mio. (tidligere: DKK 1.090-1.190 mio.)

Hans Savonije

Yderligere oplysninger vedr. denne meddelelse:
CEO Hans Savonije, tlf. (+45) 22 20 80 17
CFO Lars Jensen, tlf. (+45) 29 23 00 44

Udsagn om fremtiden

Denne Selskabsmeddelelse indeholder udsagn om fremtiden, herunder udsagn om koncernens salg, omsætning, indtjening, udgifter, overskudsgrad, pengestrømme, lagerbeholdninger, produkter, handlinger, planer, strategier, målsætninger og forventninger til koncernens fremtidige driftsresultater. Sådanne udsagn om fremtiden omfatter — men er ikke begrænset til — udsagn, der forudsiger, angiver eller antyder noget om fremtidige resultater, ydelser eller præstationer, og kan indeholde følgende ord eller udtryk som "tror, forudser, forventer, vurderer, agter, planlægger, antager, vil være, vil fortsætte, vil sandsynligvis resultere i, kunne, måtte" og lignende ord med tilsvarende betydning. Disse udsagn er forbundet med kendte og ukendte risici, skøn, formodninger og usikkerheder, som kan medføre, at koncernens faktiske resultater, udvikling eller resultater i branchen afviger væsentligt fra de anførte udsagn. Koncernen frasiger sig enhver forpligtelse til at opdatere eller justere sådanne udsagn om fremtiden, så de afspejler faktiske resultater, ændrede forudsætninger eller ændringer i andre faktorer, som påvirker disse udsagn.

Vigtige faktorer, der kan have direkte indflydelse på koncernens faktiske resultater, er bl.a. — men ikke begrænset til — uforudsete udviklinger i økonomiske og politiske forhold (herunder rente- og valutakurser), finansielle og lovgivningsmæssige ændringer, udvikling i efterspørgslen efter koncernens produkter, lancering af og efterspørgsel efter nye produkter, konkurrenceforholdene og den branche, som koncernen opererer i, ændringer i forbrugerpræferencer, øget branchekonsolidering, tilgængelighed af og priser på råvarer og emballage, energiomkostninger, produktions- og distributionsrelaterede forhold, IT-nedbrud, misligholdelse eller uventet opsigelse af kontrakter, prisreduktioner som følge af markedsdrevne prisnedsættelser, fastsættelse af dagsværdier i åbningsbalancen for overtagne virksomheder, retssager, miljøforhold og andre uforudsete faktorer.

Nye risikofaktorer kan opstå i fremtiden, som det ikke er muligt for koncernen at forudse. Desuden kan koncernen ikke vurdere den enkelte faktors betydning for koncernens virksomhed, eller i hvor høj grad individuelle risikofaktorer eller en kombination heraf kan medføre, at resultaterne afviger væsentligt fra de anførte udsagn. Udsagn om fremtiden kan således ikke lægges til grund for forudsigelser om faktiske resultater.