Årsrapport 2013

March 11, 2014 at 6:59 AM EDT

Selskabsmeddelelse nr. 1/2014 — 11. marts 2014

Bestyrelsen for Royal Unibrew A/S har godkendt selskabets årsrapport for 2013.

MARKANT STYRKELSE AF ROYAL UNIBREWS POSITION

• Royal Unibrew har styrket sin markedsposition væsentligt i 2013
  • Nettoomsætningen steg 31 %, heraf 11 procentpoint organisk
  • EBIT forbedret med DKK 75 mio., hvoraf Hartwall bidrog med DKK 38 mio.
  • Cash flow fra driftsaktiviteter steg DKK 156 mio.
  • Købet 23. august 2013 af Hartwall har styrket Royal Unibrews position markant
  • Nedbringelsen af gælden efter købet af Hartwall forløber planmæssigt
  • Integrationen af Hartwall følger planen

"2013 har været et både godt og vigtigt år for Royal Unibrew — et år, hvor det både lykkedes for os at foretage et attraktivt opkøb samt at styrke vores markedsposition og opnå et væsentligt bedre resultat end i 2012. Over de seneste år har vi gennemført omfattende forandringer, og de mange tiltag har medført en betydelig finansiel og strategisk fleksibilitet. Dette i kombination med fortsat god fremdrift i 2013 muliggjorde, at vi med en behersket låntagning var i stand til at købe Hartwall i Finland og markant udbygge vores position som den næststørste bryggerigruppe i Norden og Baltikum — og dermed skabe en bredere og stærkere indtjeningsbase. På trods af stadigt udfordrende markedsforhold styrkede vi samtidig vores markedspositioner og markedsandele, hvilket er et resultat af betydelige investeringer i vores kommercielle aktiviteter, i innovation og i vores brandporteføljer. Både i Vesteuropa og Nordøsteuropa har innovationsniveauet været højt med lancering af en række nye forpaknings- og smagsvarianter — blandt andet nye varianter af Royal Beer, Faxe Kondi Booster og Nikoline", siger Henrik Brandt, CEO.

UDVIKLINGEN I 2013

• Royal Unibrew har øget sine markedsandele for brandede øl samt læske- og maltdrikke på alle markeder på nær det finske marked, hvor markedsandelen var mindre end i 2012.
  • Nettoomsætningen steg med DKK 1.051 mio. til DKK 4.481 mio. Korrigeret for købet af Hartwall i 2013 og frasalg af Impec i 2012 steg nettoomsætningen organisk med 11 %.
  • EBITDA steg med DKK 121 mio. og udgjorde DKK 732 mio. Organisk steg EBITDA med DKK 32 mio.
  • Resultat før finansielle poster (EBIT) steg med DKK 75 mio. og udgjorde DKK 560 mio., heraf Hartwall DKK 38 mio. Organisk steg EBIT med DKK 43 mio.
  • EBIT-marginen på 12,5 % var på grund af købet af Hartwall som forventet lavere end de 14,1 % i 2012.
  • Resultat før skat udgjorde DKK 548 mio. mod DKK 481 mio. i 2012.
  • Det frie cash flow steg med DKK 122 mio. og udgjorde DKK 598 mio. mod DKK 476 mio. i 2012.
  • Der blev i 2013 udloddet DKK 352 mio. til aktionærerne (2012: DKK 379 mio.), heraf DKK 110 mio. ved aktietilbagekøb (2012: DKK 200 mio.).
  • Egenkapitalandelen udgjorde 31 % ultimo 2013, og NIBD var 2,3 gange proforma EBITDA.
  • Nettoomsætningen steg i 4. kvartal 88 % og udgjorde DKK 1.425 mio. Organisk steg nettoomsætningen med 9 % i forhold til 2012.
  • EBIT udgjorde i 4. kvartal DKK 111 mio. mod DKK 85 mio. i 2012. Organisk var EBIT DKK 2 mio. lavere end i 2012, og EBIT-marginen var 7,8 % mod 11,2 % i 2012.

FORVENTNINGER TIL 2014

Opgjort proforma med Hartwalls realiserede nettoomsætning og resultater for hele 2013 udgjorde nettoomsætningen DKK 6.050 mio.,  EBITDA DKK 1.015 mio. og EBIT-marginen 12,0 %.

Som en konsekvens af forventningerne om udviklingen i forbruget og Royal Unibrews markedsandele, herunder normaliseringen af volumen og bortfaldet af en privat label kontrakt i nordvesteuropa, forventes nettomsætningen  i 2014 at falde med et lavere encifret procentpoint i forhold til den proforma opgjorte nettoomsætning i 2013. EBITDA forventes realiseret lidt højere end den proforma opgjorte EBITDA for 2013. Forventningerne til 2014 vil blive opdateret, når medarbejderforhandlingerne om restrukturering af Hartwall og konklusionerne heraf er afsluttet i henhold til procedurer herfor.

Det er uændret koncernens målsætning at øge EBIT-marginen til 13% på mellemlang sigt.

Grundet prioritering af gældsnedbringelse indstiller bestyrelsen, at der ikke udbetales udbytte i 2014, ligesom bestyrelsen ikke forventer at igangsætte aktietilbagekøb i 2014.

Realiseret 2013* Proforma realiseret
2013**
Nettoomsætning (DKK mio.) 4.481 6.050
EBITDA (DKK mio.) 732 1.015
EBIT (DKK mio.) 560 730

*I 2013 indgik Hartwall i perioden 23. august - 31. december i resultatet med en nettoomsætning på DKK 787 mio., et EBITDA på DKK 94 mio. og et EBIT på DKK 38 mio. efter fradrag af transaktionsomkostninger på DKK 15 mio.

**Proforma realiseret 2013 er opgjort med Hartwalls realiserede omsætning og resultater for hele året før fradrag af transaktionsomkostninger.

Årsrapporten er offentliggjort via NASDAQ OMX København og vedlagt denne meddelelse samt tilgængelig på www.royalunibrew.com.

Det vil være muligt at følge Royal Unibrews præsentation af årsrapporten tirsdag den 11. marts 2014, kl. 09.00 via audiocast på telefonnummer +45 327 280 18.

Præsentationen kan ligeledes følges via Royal Unibrews website www.royalunibrew.com.