Sammenlægning af Van Pur og Royal Unibrew Polska endeligt gennemført

March 18, 2011 at 4:05 PM CET

Selskabsmeddelelse nr. 4/2011

18. marts 2011

Som oplyst i selskabsmeddelelse nr. 26/2010 af 3. december 2010 indgik Royal Unibrew en betinget aftale med den polske bryggerigruppe Van Pur S.A. om sammenlægning af sine polske aktiviteter med Van Pur.

Dags dato er sammenlægningen endeligt gennemført, således at Royal Unibrew A/S overdrager sine aktier i Royal Unibrew Polska Sp. Z.o.o med bryggerierne i Lomza og Jedrzejow og bliver 20 % aktionær i Van Pur S.A.

Som følge af opståede governancemæssige forhold i Perla Browary Lubelskie S.A. har det vist sig tidsmæssigt vanskeligt at få registeret de nødvendige ændringer af ejerforholdet i selskabet inden for de for transaktionen ønskede tidsrammer. Royal Unibrew A/S og Van Pur S.A. har fokuseret på at sikre momentum i transaktionen, hvorfor kontrollen over aktierne i Perla Browary Lubelskie indtil videre er fastholdt i Royal Unibrew A/S.

Van Pur S.A. vil fra marts 2011 blive indregnet i Royal Unibrews regnskab som et 20 % ejet associeret selskab, og Royal Unibrew Polska Sp. Z.o.o vil ikke længere indgå i Royal Unibrew koncernens konsolidering.

I forbindelse med transaktionens endelige gennemførsel realiseres en avance ved salget af aktierne i Royal Unibrew Polska, og samtidig nedskrives ejerandelen i Perla af forsigtighedshensyn fuldt ud. Samlet set påvirker dette ikke koncernens finansielle poster.

Royal Unibrew A/S' investering i Van Pur S.A. er i henhold til den indgåede aftale ca. PLN 110 mio. mod tidligere forventet ca. PLN 100 mio. Koncernbalancen for Royal Unibrew vil som en konsekvens af transaktionen blive reduceret med ca. PLN 25 mio.

Royal Unibrew A/S har som tidligere oplyst afgivet en købsoption til Van Pur S.A. og selskabets aktionærer. Som følge af den ændrede transaktionsstruktur er optionen ændret, således at Van Pur S.A. og dets aktionærer i perioden 1. juni 2012 til og med 15. marts 2014 kan erhverve samtlige Royal Unibrews aktier i Van Pur S.A. for et beløb mellem PLN 111 mio. og PLN 116 mio.

Som oplyst i Royal Unibrews årsrapport for 2010, jf. selskabsmeddelelse nr. 2/2011 af 9. marts 2011, er konsekvenserne af den nu gennemførte transaktion indeholdt i de udmeldte forventninger til 2011. Som tidligere meddelt løftes forventningerne til koncernens EBIT margin på mellemlangt sigt til niveauet 14 % som følge af transaktionens gennemførsel.

Henrik Brandt

Administrerende direktør

Eventuelle spørgsmål bedes rettet til undertegnede på tlf. 56 77 15 13.