Interim Report for 1 January - 30 September 2012

November 16, 2012 at 12:59 AM CET

Resultat som forventet trods udfordrende markedsforhold og dårligt sommervejr

Der blev i de tre første kvartaler af 2012 opnået fremgang i indtjeningen, og resultatet før finansielle poster (EBIT) blev på DKK 400 mio. — en stigning på DKK 11 mio. i forhold til året før. Forbedringen af indtjeningen afspejler et fortsat fokus på at videreudvikle markeds- og segmentpositioner, produkter og brands samt en høj effektivitet. Den afsatte volumen — målt organisk — faldt med 2 %, mens nettoomsætningen steg med 2 % blandt andet som følge af prisforhøjelser primo 2012 til delvis dækning af højere råvarepriser. Trods udfordrende markeds- og vejrforhold var nettoomsætningen i både Vest- og Østeuropa organisk på samme niveau som i 2011, mens nettoomsætningen af maltdrikke som forventet viste en pæn stigning. Markedsandelene for Royal Unibrews brandede produkter er generelt fastholdt eller øget. Det frie cash flow steg i 2012 med DKK 163 mio. til DKK 551 mio. Salget af den første del af bryggerigrunden i Århus udgjorde den væsentligste del af forbedringen. Der er i 2012 gennemført udlodning til aktionærerne på DKK 320 mio. (2011: DKK 230 mio.) via udbetaling af udbytte og tilbagekøb af egne aktier. Forventningerne til 2012 fastholdes og præciseres.

"I 2012 har vi både opnået en organisk vækst i omsætningen og en fremgang i indtjeningen. Det er vi tilfredse med — især set i lyset af at den stigende forbrugertilbageholdenhed hen over sommeren medførte et større fald end forventet i forbruget af brandede produkter på vores europæiske markeder, samt at sommervejret i Nordeuropa var dårligt. Vores fremgang er et resultat af fokuseringen på kommercielle aktiviteter til at forsvare og styrke vores markedspositioner. Gode eksempler er lanceringen af Faxe Kondi Booster i energidrik segmentet og vores nye profilflaske til Royal serien såvel som udvidelse af juicesortimentet under Nikoline brandet. Samtidig gør vi en målrettet indsats for at opnå kontinuerlige effektivitetsforbedringer. Efter afslutningen af 3. kvartal er cash flowet yderligere styrket, og den netto rentebærende gæld nedbragt betydeligt i forbindelse med salget af Royal Unibrews aktier i den polske bryggerivirksomhed, Van Pur, og den caribiske distributionsvirksomhed, Impec.", siger Henrik Brandt, CEO.

HOVEDPUNKTER

• Royal Unibrew har generelt fastholdt eller øget sine markedsandele for brandede øl samt læske og maltdrikke.
  • Nettoomsætningen steg i 3. kvartal med 1 % og var i 1.-3. kvartal på niveau med samme periode i 2011. Korrigeret for frasalget af de polske aktiviteter i marts 2011 steg nettoomsætningen med 2 %.
  • EBITDA blev i 3. kvartal 2012 på DKK 212 mio. ligesom i 2011 og i 1.-3. kvartal 2012 på DKK 490 mio. — en stigning på DKK 10 mio.
  • Resultat før finansielle poster (EBIT) blev i 3. kvartal 2012 DKK 184 mio. mod DKK 191 mio. i 2011 og steg i 1.-3. kvartal 2012 med DKK 11 mio. til DKK 400 mio.. EBIT-marginen steg i 1.-3. kvartal 2012 til 15,0 % mod 14,6 % i 2011.
  • Resultat før skat udgjorde DKK 397 mio. mod DKK 374 mio. i 2011.
  • Det frie cash flow blev i 1.-3. kvartal DKK 551 mio. — en forbedring på DKK 163 mio. i forhold til 2011.
  • Den netto rentebærende gæld var 30. september 2012 DKK 404 mio. (2011: DKK 596 mio.), og salget af kapitalandele i Van Pur og Impec har i oktober reduceret den netto rentebærende gæld med yderligere DKK 215 mio.

FORVENTNINGER

De i marts 2012 udmeldte forventninger fastholdes og præciseres og er:

• Nettoomsætning: DKK 3.375-3.450 mio.
  • EBITDA: DKK 590-620 mio.
  • EBIT: DKK 465-495 mio.

Yderligere information vedrørende denne meddelelse:Adm. direktør Henrik Brandt, tlf. 56 77 15 13

Det vil være muligt for investorer og analytikere at følge Royal Unibrews præsentation af delårsrapporten fredag den 16. november 2012, kl. 9.00 via audiocast på telefonnummer +45 327 28018.

Præsentationen kan ligeledes følges via Royal Unibrews website www.royalunibrew.com.