Delårsrapport for 1. januar - 30. september 2013

Supporting Materials:

Selskabsmeddelelse nr. 56/2013 — 21. november 2013

Vækst styrker Royal Unibrews markedspositioner og resultat

Nettoomsætningen steg i de første tre kvartaler med 14 %, mens den afsatte volumen steg med 17 %. Målt organisk steg nettoomsætningen og den afsatte volumen med henholdsvis 10 % og 11 %. Væksten var som forventet højest i maltdrik-segmentet med en tocifret vækst i volumen og nettoomsætning, men også i Nordøsteuropa blev der opnået en tocifret organisk vækst (eksklusive tilkøbet af Hartwall) i både volumen og nettoomsætning.

Resultatet før afskrivninger og finansielle poster (EBITDA) blev på DKK 545 mio. (2012: DKK 490 mio.) og var positivt påvirket med DKK 27 mio. af Hartwall. Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev i perioden 1. januar - 30. september 2013 på DKK 449 mio. — en stigning på DKK 49 mio. i forhold til året før, heraf DKK 9 mio. vedrørende Hartwall. Herudover var resultatet positivt påvirket af rigtig godt sommervejr og af en høj effektivitet i supply chain. EBIT-marginen faldt 30 bp til 14,7 %. Organisk steg EBIT-marginen 20 bp.

På baggrund af det opnåede resultat år til dato perioden 1. januar - 30. september forventes der nu i 2013 en nettoomsætning på DKK 4.340-4.425 mio., et EBITDA på DKK 695-735 mio.,  og et EBIT på DKK 510-550 mio.

"Den rigtig gode sommer og vores fortsatte fokus og investering i kommercielle aktiviteter har haft en positiv effekt på vores salg og markedsandele — til trods for fortsat forbrugertilbageholdenhed. Dette har i kombination med en høj effektivitet i vores supply chain bidraget til en positiv resultatudvikling. Væksten har været højest i maltforretningen og er en følge af vores fokus på dette område. Men også i de baltiske lande har væksten været høj, og forbrugerne har taget godt imod både vores nye øl- og læskedrikprodukter. På det danske marked fortsætter Royal Beer og Faxe Kondi mærkerne deres fremgang og bidrager væsentligt til at styrke Royal Unibrews samlede markedsposition. I Finland overtog vi Hartwall i slutningen af august, og integrationen følger de planer, som vi har lagt", siger Henrik Brandt, CEO.

HOVEDPUNKTER

• Royal Unibrew har generelt øget sine markedsandele for brandede øl samt læske og maltdrikke.
  • Nettoomsætningen steg i 3. kvartal med 35 % og i perioden 1. januar - 30. september 2013 med 14 %. Organisk (korrigeret for købet af Hartwall og frasalget i 2012 af Impec) steg nettoomsætningen i 3. kvartal med 15 % og år til dato med 10 %.
  • EBITDA blev i 3. kvartal på DKK 268 mio. mod DKK 212 mio. i 2012 og i perioden 1. januar - 30. september 2013 på DKK 545 mio. mod DKK 490 mio. Organisk steg EBITDA med DKK 33 mio. år til dato i 2013.
  • Resultat før finansielle poster (EBIT) steg i 3. kvartal med DKK 40 mio. til DKK 224 mio. og i perioden 1. januar - 30. september med DKK 49 mio. til DKK 449 mio. Organisk steg EBIT med DKK 45 mio. år til dato i 2013. EBIT-marginen faldt i perioden 1. januar - 30. september med 30 bp til 14,7 %. Organisk steg den med 20 bp.
  • Resultat før skat udgjorde i perioden 1. januar - 30. september DKK 447 mio. mod DKK 397 mio. i 2012.
  • Det frie cash flow var i 3. kvartal DKK 129 mio. lavere end i 2012 og blev på DKK 151 mio. I perioden 1. januar - 30. september 2013 var det frie cash flow DKK 357 mio. mod DKK 551 mio. i 2012.

FORVENTNINGER

Det realiserede resultat år til dato var påvirket af bl.a. det rigtig gode sommervejr, markedsandele der vurderes at være midlertidigt høje, bedre salg i Italien end forventet og af en høj effektivitet i supply chain. På baggrund heraf justeres forventningerne til årets nettoomsætning, EBITDA og EBIT, hvorefter forventningerne til 2013 før integrationsomkostninger relateret til Hartwall er:

Inkl. Hartwall
fra 23. august 2013
  Aktuelle forventninger 2013* Tidligere udmeldte forventninger 2013* Realiseret i 2012 ekskl. Impec
Nettoomsætning (DKK mio.)   4.340-4.425 4.065-4.225 3.330
EBITDA (DKK mio.)   695-735 655-720 605
EBIT (DKK mio.)   510-550 460-525 480

*Hartwall forventes uændret før integrationsomkostninger men inklusive transaktionsomkostninger på ca. DKK 15 mio. og amortisation af tilkøbte immaterielle aktiver i 2013 på DKK 10 mio. at indgå med en nettoomsætning på DKK 740-775 mio., et EBITDA på DKK 80-95 mio. og et EBIT på DKK 10-25 mio. Før ekstraordinære poster og på helårsbasis forventes for Hartwall i 2013 en nettoomsætning i niveauet DKK 2,3 mia., EBITDA i niveauet DKK 350-370 mio., mens EBIT forventes i niveauet DKK 200-220 mio. (eksklusive amortisation af tilkøbte immaterielle aktiver).

Yderligere information vedrørende denne meddelelse:Adm. direktør Henrik Brandt, tlf. 56 77 15 13

Det vil være muligt for investorer og analytikere at følge Royal Unibrews præsentation af delårsrapporten torsdag den 21. november 2013, kl. 9.00 via audiocast på telefonnummer +45 327 280 18.

Præsentationen kan ligeledes følges via Royal Unibrews website www.royalunibrew.com.