STRATEGISK FOKUS SKABER STÆRKT RESULTAT FOR ROYAL UNIBREW

Supporting Materials:

Selskabsmeddelelse nr. 2/2011

9. marts 2011

Bestyrelsen for Royal Unibrew A/S har i dag godkendt selskabets årsrapport for 2010.

STRATEGISK FOKUS SKABER STÆRKT RESULTAT FOR ROYAL UNIBREW

"Vi har i 2010 styrket vores markedspositioner gennem en øget markedsføringsindsats og lancering af flere nye produkter. Samtidig har vi haft et fortsat fokus på at øge effektiviteten samt reducere vores omkostninger. Det betyder, at vi har kunnet fortsætte den positive udvikling i koncernens resultater trods generelt lavere efterspørgsel og skarp konkurrence. Royal Unibrew er godt positioneret til at udnytte markedsmulighederne i 2011, hvor vi vil fortsætte udviklingen af vores produkter og brands.", udtaler administrerende direktør Henrik Brandt i forbindelse med offentliggørelsen af Royal Unibrews årsrapport for 2010.

HOVEDPUNKTER 2010

Styrkelse af Royal Unibrews markedspositioner

Markant forbedring af resultatet

Væsentlig reduktion af den rentebærende gæld

Realisering af langsigtede finansielle mål i 2010 — tidligere end forventet

Fastsættelse af nye og ambitiøse mål for Royal Unibrews videre udvikling

Bestyrelsen foreslår væsentlig udlodning

UDVIKLINGEN I 2010

• Der er generelt vundet eller fastholdt markedsandele for brandede øl samt læske- og maltdrikke.
  • Nettoomsætningen faldt i 2010 med 1 % til DKK 3.775 mio. Korrigeret for frasalg af de caribiske bryggerier blev der opnået en organisk vækst i nettoomsætningen på 3 %.
  • EBITDA (før særlige poster) steg med DKK 141 mio. (31 %) til DKK 601 mio.
  • Resultat af primær drift (EBIT før særlige poster) steg med DKK 174 mio. (72 %) til DKK 417 mio. DKK 20 mio. af stigningen skyldtes ændringen af regnskabsmæssige skøn.
  • Resultat før skat udgjorde DKK 375 mio. mod DKK 77 mio. i 2009.
  • Årets resultat udgjorde DKK 278 mio. mod DKK 52 mio. i 2009.
  • Det frie cash flow var DKK 463 mio. DKK 89 mio. bedre end i 2009.
  • Den netto rentebærende gæld er i 2010 reduceret med DKK 646 mio. til DKK 770 mio. mod tidligere udmeldt ca. DKK 850 mio.
  • Bestyrelsen foreslår udlodning i form af udbytte på DKK 12,5 pr. aktie og et aktietilbagekøb på DKK 110 mio. svarende til en samlet udlodning på DKK 250 mio., hvilket er DKK 50 mio. mere end tidligere udmeldt.

FORVENTNINGER TIL 2011

Forventninger 2011* Realiseret i 2010
Nettoomsætning (DKK mio.)  3.400-3.550 3.775
EBITDA (DKK mio.) 575-625 601
EBIT (DKK mio.)  435-485** 417

*I 2011 indgår Polen i resultatet indtil forventet closing, mens de caribiske bryggerier ikke indgår. I 2010 indgik Polen og Caribien med en omsætning på DKK 345 mio., et EBITDA på DKK 26 mio. og et EBIT på DKK 18 mio. i de perioder, der ikke skønnes at ville indgå i 2011.

** Helårseffekt i 2011 af ændret skøn for afskrivninger påvirker resultatet positivt med ca. DKK 20 mio.

Årsrapporten er offentliggjort via NASDAQ OMX København og vedlagt denne meddelelse samt tilgængelig på www.royalunibrew.com.

Henrik Brandt

Adm. direktør

Eventuelle spørgsmål bedes rettet til undertegnede på tlf. 56 77 15 13.

Det vil være muligt at følge Royal Unibrews præsentation af årsrapporten onsdag den 9. marts 2011, kl. 09.00 via webcast. Registrering sker via Royal Unibrews website www.royalunibrew.com.